به گزارش کلینیک روح درمانی،آیت الله مهدی احدی ، استاد حوزه علمیه قم شامگاه چهارشنبه ۲۸دی ماه در جلسه هفتگی اخلاق در مرکز تحقیقاتی آموزشی جواد الائمه (ع) با اشاره به اطاعت پذیری جهان هستی از خداوند بیان کرد: یکی از قواعدی که قرآن و روایات به آن تاکید دارد مسئله اطاعت پذیری جهان هستی از خداوند است.

وی ادامه داد: ممکن است انسان ها به دو بخش کافر و مومن تقسیم شوند،اما آفرینش و هستی در محضر خدا کاملا به اطاعت پذیری خداوند مشغول است و هیچ شئی از هستی نیست که از خدا فرار کند.

مفسر تفسیر فروغ افزود: خداوند آفرینش هستی را تمام کرد که معلوم می شود آفرینش خدا تدریجی نبوده است که بخشی را امسال و بخشی را سال آینده خلق کند، ولی آفرینش ما انسانها که چیزی را خلق می کنیم تدریجی است اما خدا اجزاء را کاملا تام نموده و هیچ نقصی و کاستی در آفرینش نمی گذارد.

این استاد اخلاق با بیان اینکه جهان هستی هم عقل و هوش دارد، گفت: جهان هستی به اطاعت از خدا اذعان دارد و از این کلمه اذعان معلوم می شود که این جهان هستی هم هوش و عقل دارد که اگر هوش و عقل نداشت خداوند را اطاعت نمی کرد. از نظر علم الحدیث هم آمده که مکانی که در آن نماز می خوانید این مکان به انجام این عمل بر روی آن گواهی و شهادت خواهد داد.

استاد حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: پس مواظب باشید و بدانید که جهان هستی بدون علم و هوش نیست،حتی اگر در مکانی گناهی نمودید آن مکان بر انجام این گناه شما گواهی خواهد داد. وی افزود: حتی قطره قطره آبی که از غسل جنابت بر حرام انجام می دهید این قطرات آب تبدیل به هیزم و آتش جهنم خواهد شد.

این استاد اخلاق به بی حالی عبادی اشاره و گفت: بخشی از بی حالی ما در عبادات از این است که دم از عرفان و عمل می زنیم اما عمل کننده نیستیم یا اعمالی که انجام می دهیم ناقص است و ترس از خداوند هم نداریم بلکه فقط ادعا داریم.
مفسر تفسیر فروغ با هشدار بر اینکه مراقب باشید گریه های معنوی شما به عادت تبدیل نشود، گفت : مراقب باشید سخنرانی رفتن و سخنرانی کردن شما تبدیل به عادت نشود که عادت خیلی سخت است حتی گریه های شما هم تبدیل به عادت نگردد چون اگر از چشم اشک بیاید و اما دل ، دل نباشد ارزشی ندارد.

وی ادامه داد: برخی هنر پیشه ها هم تمرین می کنند در فیلم گریه کنند و طوری گریه می کنند که تماشاچی فکر میکند واقعی دارد گریه می کند،مراقب باشید گریه شما در محضر نفس نباشد که نفس بگوید گریه کند بلکه در محضر خدا باید باشد.
این استاد حوزه با اشاره به مطلبی از تفسیر نمونه مبنی بر اینکه کافر هم مجبور به ایمان آوردن به خداست گفت: خدا به کافر هم می گوید تو با اختیار خودت به من ایمان نیاوردی اما خبر نداری از یک طرف دیگر مجبور هستی به من ایمان بیاوری.

وی افزود: خطاب به کافر است که این سلولهای بدنت را چه کسی حرکت می دهد تو یا خدا؟این حرکات نبض قلبت را چه کسی می زند تو یا خدا؟ روزیت را چه کسی می دهد؟پس توی کافر هم مجبور به اطاعت از خدا هستی. بنابراین نگو با اختیار خودت کافر شدی تو هم به نحوی خداپرستی و تمام وجودت تحت اختیار خداست اما عقل نداری.

این استاد اخلاق خاطر نشان کرد: تمام گرفتاری های ما از این است که به معلول و علت نگاه کردیم لذا گمراه شدیم در صورتی که باید به خالق علت نگاه می کردیم،به هنرمند نگاه کردیم ولی به خالق هنرمند نگاه نکردیم.

وی در پایان گفت: اگر به فقه آل محمد(ص) و قرآن کریم مشغول باشید ابدا با کسی دعوا نمی کنید و درگیر نمی شوید. به عیوب دیگران مشغول نشوید و همه اش نگاهتان به عیوب دیگران نباشد، ببینید خودتان چه کرده اید؟ از عیب خودت غافل نشوید.

این استاد اخلاق به علت اختلاف سیاسیون اشاره و گفت: علت اینکه سیاسیون با هم درگیر می شوند به خاطر این است که فقط به عیب یکدیگر نگاه می کنند و عیب خودشان را فراموش می کنند. بنابراین مرکز دعواها همین دیدن عیب دیگران و فراموش کردن عیب خود است.

امیرمحسن سلطان احمدی