به گزارش پایگاه تحلیلی تهذیب آنلاین ( کلینیک روح درمانی ) ، آیت الله محمد علی ناصری، یکشنبه ۲۲ مردادماه ۹۶  پیرامون مراتب یقین  اظهار کرد: یقین، سه مرتبه دارد، علم الیقین، عین الیقین و حق الیقین است.

مثالی برای روشن شدن بحث علم الیقین،عین الیقین و حق الیقین

استاد اخلاق حوزه تصریح کرد: مثلاً کسانی که تا به حال مکه نرفته اند و در عین حال، یقین دارند که مکه هست، یک مرتبه از یقین را دارند که به آن علم الیقین می گویند.مرتبه دیگر یقین، این است که به مکه می رود و از دور می بیند.، این را عین الیقین می گویند که می بیند، مرتبه بعد، این است که می رود در خود مکه و از نزدیک، آن را می بیند که این را حق الیقین می گویند، پس سه مرتبه یقین داریم .

مثالی دیگر در مراتب سه گانه یقین

وی توضیح داد: مثال دیگر برای مراتب یقین ، اینکه یک کسی می شنود آتشی هست و به وسیله‌ این شنیده، به وجود آن یقین می کند، این، علم الیقین است، همان شخص، اگر از دور، دود و آثار آتش را دید، این می شود عین الیقین؛ اما گاهی می رود در آتش و می سوزد؛ این می شود حق الیقین، همه این ها علم است؛ لکن این کجا و آن کجا؟!

آیت الله ناصری عنوان کرد: یقین متقین و شیعیان امیرالمؤمنین علیه السلام به آخرت، عین الیقین و حق الیقین است، اطمینان دارند که شکی در آخرت آن نیست و برای آن روز خود، زحمت می کشند.

بهشت و حهنم زمینی خالی که با اعمال ما ساخته می شود

وی ابراز کرد:برادرها! بهشتی هست، جهنمی هم هست و هر کسی بهشت و جهنم خود را خودش درست می کند، بهشت، زمین ساده ای است که خودت آن را آباد می‌کنی، جهنم هم زمین ساده ای است که آتش و مار و عقرب آن را خودت می فرستی، عذاب‌ها عمل خود فرد است، مگر در آیه شریفه نیست که می فرماید« وَ ما تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ مِنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصیرٌ »؛ (بقره:۱۱۰٫)

استاد حوزه خاطرنشان کرد: هر کار خیرى را که براى خود از پیش می فرستید، آن را نزد خدا [در سراى دیگر] خواهید یافت، خداوند به اعمال شما بینا است، خداوند، عادل است، هر چه را می فرستی، خدا اثر همان را به تو باز می گرداند.

*حوزه