خانه / توصیه های اخلاقی / رمضان عید اولیاء الله است / لزوم داشتن ادب

رمضان عید اولیاء الله است / لزوم داشتن ادب

آیت الله جاوان ماه رمضان را عید اولیاء الله دانست و گفت: دو ماه رجب و شعبان مقدمه ورود به ضیافت الله بود تا ما پاک و مطهر وارد ماه رمضان شویم.

به گزارش کلینیک روح درمانی (تهذیب آنلاین)؛ آیت الله شیخ محمد علی جاودان در جلسه هفتگی سخنرانی خود که چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه در حسینیه مرحوم آیت الله شیخ مرتضی زاهد برگزار شد، با توجه به حلول ماه مبارک رمضان گفت: ماه رمضان عید اولیاء خدا است، حالا ما داریم وارد عید می شویم، و دو ماه رجب و شعبان مقدمه بود تا ما پاک شویم تا بتوانیم وارد این ضیافت الله شویم.

رمضان؛ عید اولیاء
وی ادامه داد: اگر کسی به عید نرسیده خودش مقصر بوده است. یا خودش را برای عید تربیت نکرده، یا اینکه خودش را به مربی تربیتی نسپرده، یا اینکه به قوانین تربیتی عمل نکرده است.

برترین اعمال این ماه
این استاد حوزوی با اشاره به افضل اعمال در ماه رمضان گفت: افضل اعمال در این ماه پرهیز از گناه است، اگر در تمام روز هیچ گناهی نداشتید این افضل ترین اعمال خواهد بود و آن وقت حساب می کنند و می بینند شما برترین اعمال را انجام داده اید. پس سعی کنید در این ماه چشم ها، زبان ها را بیشتر مواظبت کنید، خصوصا جوانان و نوجوانان بیشتر دقت داشته باشند.

لزوم تربیت شدن و داشتن ادب
آیت الله جاودان با بیان لزوم تربیت شدن انسان ها اظهار کرد: پیامبر(ص) که فرد اول خلقت است، یک مربی کامل او را تربیت کرده است و هر چه قانون تربیتی هم بوده عمل کرده است. پیامبر(ص) به طور دقیق راه تربیت را می رفت ولی ما نه خودمان راه تربیت را می رویم و نه اینکه خود را به یک مربی تربیتی می سپاریم، پس تربیت نشده ایم و این تربیت نشدن برای ما بار به بار می آورد و در اولین قدمی که چشم ما بسته می شود بار بی تربیتی شروع می شود.
این استاد حوزوی افزود: مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان یک بحثی دارد که هر جا از انبیاء به مناسبات مختلف شرح احوال آنها را می دهد و آنجا که در قرآن صحبت از حضرت آدم(ع) می شود از ادب حضرت آدم(ع) سخن گفته می شود و همینطور دیگر انبیاء نیز سخن از ادب آنها است که نشان از اهمیت بحث ادب است.

ادب حضرت یوسف(ع) در برابر دشمنی برادرانش
آیت الله جاودان به نمونه ای از ادب حضرت یوسف(ع) در برابر دشمنی برادرانش اشاره و بیان کرد: حضرت یوسف(ع) وقتی با برادرانش صحبت کرد به آنها می گوید بین ما را شیطان به هم زد و نمی گوید حسادت و هوای نفس شما باعث این کار شد.
وی ادامه داد: حضرت یوسف(ع) به برادرانش هرگز نمی گوید مگر از خدا نترسیدید مرا به چاه انداختید، بلکه با ادب به آنها می گوید من اینجا آبرومند شدم و با آمدن شما مردم فهمیدند من بی کس نیستم. هرگز از مشکلاتی که از دشمنی برادرانش برای وی بوجود آمد سخن نمی گوید و همه سخنش از خوبی های آنها است.

آیت الله جاودان با اشاره به فرازی از مناجات شعبانیه که آمده : « إِلَهِی فَسُرَّنِی بِلِقَائِکَ یَوْمَ تَقْضِی فِیهِ بَیْنَ عِبَادِکَ…» گفت: در این فراز درخواست شادمانی از خداوند داریم و این یک شادمانی است که پایان ندارد. و این شادمانی برای روز قیامت است که درخواست می کنیم مرا به دیدار خودت شادمان کن.
وی ادامه داد: ما در صحرای محشر ۵۰ هزار سال برای قضاوت خواهیم ماند، حالا آن روز که دارد قضاوت می کند درخواست داریم که خدا ما را به آن شادمانی پایان ناپذیر برساند. لذا آنجا یک شادی هایی نصیب می شود که قیامت را فراموش می کند.

آیت الله جاودان افزود: همین حضور در قیامت خودش برای انسان بار سنگینی دارد، آن هم حضوری که ۵۰ سال طول می کشد و انسان نمی داند نتیجه اش چیست و برای ما چه پیش خواهد آمد.

ارسالی: امیرمحسن سلطان احمدی

*دست نوشته های سلطان احمدی

پی دی افپرینت

تلگرام

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

bigtheme
x

شاید بپسندید

حیات اصلی بشر در آخرت است/ نماز واقعی یک سرمایه برای انسان است

استاد اخلاق شهر تهران گفت: حیات این دنیا چیزی جز لهو و لعب نیست و سر تا سر زندگی آدم بازی است ولی حیات اصلی و زندگی در آخرت است.