وبلاگicon
منبر واقعی، منبر قال الله و قال رسول الله(ص) است

آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی 24 تیرماه در درس تفسیر در مدرسه حجتیه با اشاره به آیه شریفه «مَا کَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِنْ رِجَالِکُمْ وَلَکِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِیِّینَ وَکَانَ اللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمًا» در سوره احزاب گفت: پس از ماجرای زید و زینب و ازدواج پیامبر با زینب که مطلقه شده بود، هیاهوی منافقان و سخن‎چینان آغاز شد، ولی خداوند این شایعه را با یک آیه قرآن رد می‎کند.

وی افزود: خداوند بیان فرمودند که بر پیامبراکرم(ص) واجب کردیم که با زینب ازدواج کند. در واقع یکی از خصایص پیامبر(ص) نیز در همین ماجرا عینیت یافت که ایشان به امر خداوند یک سنت جاهلی را به سختی منکوب کردند؛ در اینجا معلوم می‎شود که شکستن این سنت اختصاص به پیامبر نداشته است و در زمان‎های پیشین نیز حکم خدا این بوده است که انسان می‎تواند با همسر پسرخوانده خود که پیش‌تر طلاق گرفته است ازدواج کند.

آیت‌الله سبحانی بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) فریضه الهی را عمل کرده‎اند و شایعه‎سازی در این مورد بی معنا است. خداوند در ادامه بیان می‎کنند که انبیای الهی کسانی هستند که رسالات الهی را به مردم منتقل می‎کنند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه انبیای الهی هیچ گاه از خود مایه نمی‎گذاشتند و متن کلام الهی را بیان می‎کردند تصریح کرد: طلاب نیز که جانشینان اولیای خدا در روی زمین هستند باید بر طبق متن قرآن کریم و روایات انبیاء و پیامبر اکرم(ص) و ائمه(ع) سخن بگویند و منبری که در آن سخنی از قال الله و قال رسول الله و قال امام(ع)  نیست منبر نیست بلکه یک جلسه و نشست و میتینگ است.

وی با بیان اینکه قداست منبر با پیام آن است عنوان کرد: اگر در منبر رفتیم و مردم را متحول کردیم می‎توانیم بگوییم حق منبر را ادا کردیم ولی اگر نتوانستیم، نمی‎توانیم بگوییم در این عرصه موفق شده‎ایم.

وی افزود: دومین ویژگی پیامبران الهی خشیت آنها است؛ خشیت آن است که در آن عظمت و جلال و بزرگواری حق به حدی تجلی می‎کند که فرد در خود احساس ذلت و خواری می‎کند.

این مرجع تقلید ادامه داد: سومین ویژگی پیامبران هم این است که آنها از هیچ کسی جز خدا باکی ندارند و نمی‎ترسند و همیشه انبیای الهی در مقابل پادشاهان ستمگر بسیار شجاع بودند.

آیت‌الله سبحانی بیان کرد: خداوند سریع الحساب است و حساب‎های همه مردم را به سرعت می‎رسد و هیچ کس نمی‎داند که این سرعت محاسبه به چه اندازه است و به همین دلیل هیچ کسی نباید سخن دروغی را به خداوند و پیامبر و ائمه نسبت دهد.

وی گفت: پیامبر دو مقام دارد؛ نخست رسول الله و دوم خاتم النبیین. فرق بین رسول و نبی بسیار است که حداقل پنج تفاوت برای آنها بیان شده که غالبا پایه صحیحی ندارد و حال باید ببینیم که فرق آنها در قرآن چیست. باید در اینجا از خود قرآن سؤال بپرسیم. در واقع نبی مقامی است که نفس ناطقه انسان به مقامی برسد که از عالم وحی خبری بگیرد و نبی از نبوت می‎آید که ارتقای نفس انسانی است.

این مرجع تقلید افزود: نبی، یا به معنی خبردار است یا خبرده؛ نبوت مقامی است برای بشر به حدی که بتواند صدای ملکوت را با گوشش بشنود و این معنی در قرآن بیان شده است یعنی هر کجا که معنی وحی را آورده است این بحث را با مفهوم نبی به کار برده.

آیت‌الله سبحانی بیان کرد: خداوند در سوره شوری می‌فرماید که ما از سه طریق به پیامبران وحی را می‎رسانیم که یک نبی از آن مجاری به وحی خداوند می‎رسد و کلمه رسول در جایی به کار می‎رود که در آنجا ارسلنا آمده است ولی وحی همیشه با نبی همراه است.

این مرجع تقلید اظهارکرد: رسول در واقع کسی است که از طرف کسی ماموریت می‎یابد که کاری را در خارج، انجام دهد.

وی افزود: در سوره یوسف هم بیان شده است که یک پادشاه شخصی را رسول کرده است یعنی این فرد از سوی پادشاه به کار گمارده شده و خاتم النبیین یعنی اینکه مهر بر پیام‎ها زده شده است و پس از آن دیگر به کسی پیامی داده نخواهد شد.

*ایکنا

برچسب ها

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

نظرات ارسال شده


  1. محمد حسین : ... بسیاری گمان می‌کردند که پیامبر(ص) انتقام سختی از مشرکانی که سال‌ها به شکنجه و عذاب، قتل و غارت مسلمانان پرداخته بودند، خواهد گرفت؛ ولی حضرت به ابوسفیان فرمود که به مکه برگردد و ...
    سلام دوست عزیز به ما هم سر بزن و با نظرات خوبت همراهمون باش
    http://www.jonbeshnet.ir/news/68760


ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

درباره ما

کلینیک روح درمانی
کلینیک روح درمانی درس اخلاق،تفسیر قرآن و معارف اسلامی ****همانطور جسم بیمار می شود و باید به طبیب مراجعه تا درمان شد روح نیز بیمار می شود و باید به طبیب روح مراجعه نمود تا درمان شد حال برای یک روح سیاه و بیمار دارو و درمان آن نزد علمای اخلاق و بزرگان دین است تا با احادیث و روایات روح بیمار را درمان و او را به سیر و سلوکی الی الله هدایت نمایند در یکی از جلسات استاد فقید آیت الله مجتهدی تهرانی این موضوع مطرح شد و همین امر باعث شد حقیر در سال 85 اقدام به تهیه و چاپ کتابچه چهل حدیث و اینک راه اندازی این وبلاگ نمایم. لذا از شما کاربران عزیز درخواست دارم نظرات و پیشنهادات خود را درج نمایید. امیرمحسن سلطان احمدی http://soltanahmadi.ir