وبلاگicon
«عند ملیک مقتدر» جای اشتها و ادعا نیست

کلینیک روح درمانی،آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی امروز اول اردیبهشت در درس تفسیر در پاسخ به سؤالی درباره خلقت روز و شب گفت: شمس و قمر و لیل و نهار در هنگام خلقت زمین با یکدیگر خلق شدند و این طور نیست که جدا خلق شده و یکی بعد از دیگری خلق شده باشد.

این مرجع تقلید در ادامه با بیان اینکه روز و شب هر دو آیت الهی هستند بیان کرد: خیال نشود روز چون روشن است آیت است و شب چون تاریک نمی‌تواند آیه باشد. قرآن فرمود هر دو آیه هستند و من یکی را تاریک و دیگری را روشن قرار دادم.

وی با اشاره به مشکلات انبیاء در برخورد با مردم زمانه خویش با بیان اینکه نه افراط و نه تفریط درست است تصریح کرد: انبیاء اگر مثل ابراهیم(ع) باشند مبتلا به کسانی بودند که شمس و قمر می‌پرستیدند و ایشان هم متناسب با پرستش آنان با آنان سخن گفت که البته به پیروان ایشان صابئی می‌گویند البته نه صابئیان امروز که خود را پیرو حضرت یحیی می‌دانند و اگر امروز هم در گوشه و کنار جهان شمس و قمرپرست وجود داشته باشد این آیات برای آنها کافی است.
وی با اشاره به مباحث گذشته درباره پاداش بهشتیان ادامه داد: آنچه درباره «نُزُل» گفته شد این بود که اینها همه پیش پذیرایی برای آنان بود و براین اساس بهشتی‌ها تا آنجا که اشتها و ادعا دارند به آنان داده می‌شود و اگر نه اهل ادعا و نه اشتها بودند و از این مرحله بالاتر آمدند به «مقعد صدق» در نزد ملیک مقتدر می‌رسند که جا برای اشتها و ادعا نیست و جای شهود محض است.
این مفسر قرآن عنوان کرد: معراج‌هایی که برای پیامبر به وجود آمده و اینکه ایشان صد بار معراج داشتند در آنجا نه روز و نه شبی بود اما نمازهای پنجگانه را خوانده‌اند و با اینکه در آنجا روز و شبی نبود و ایشان هم معراجش چند دقیقه طول نکشید اما همه این نمازها را خواند که نشان می‌دهد ایشان به قاب قوسین و عند ملیک مقتدر رسیده است.

قرآن به در می‌گوید تا دیوار بشنود

استاد برجسته حوزه اظهار کرد: انبیاء جزء مخلصین هستند و ابلیس اعتراف کرد که دسترسی به مخلصین ندارد لذا خطابی که در قرآن آمده که شیطان در تمنای پیامبران القاء می‌کند از باب به در می‌گوید تا دیوار بشنود است وگرنه این معنا را ندارد که شیطان العیاذ بالله در فکر پیامبر اثر می‌کند. بلکه این است که در حیطه آرزوی انبیاء در تحقق جامعه آرمانی اسلامی و اصلاح آنان دخالت می‌کند نه اینکه در حیطه نبوت وارد شود و در ادامه فرمود ما انبیاء را در نهایت پیروز می‌کنیم.
وی با بیان اینکه بنابراین نُزغ و وسوسه نسبت به حرم امن دل‌های مومنان راه ندارد، تصریح کرد: آنها که در راه هستند، دعوت انبیاء باعث تسریع آنان می‌شود و کسانی که بیراهه رفته‌اند، این دعوت اثر مثبت دارد لذا دعوت، همه را شامل می‌شود.

سجده شکر یکی از کارهای دائمی مومنان است

آیت الله جوادی آملی اظهار کرد: فرشتگان الهی که عندالله به سر می برند دائما در سجده هستند و هیچ استکباری ندارند و همیشه در تسبیح قرار دارند و ما هم باید سجده شکر را برای خودمان یک کار قرار دهیم و خدا را شکر کنیم که آمده‌ایم در طریق ائمه و با بحث و درس آنان مانوس هستیم زیرا خیلی‌ها خواستند بیایند در حوزه نشد و خیلی‌ها آمدند و ادامه ندادند و اگر توفیقی بود که انسان با این خاندان مانوس شد، باید شکرگزار باشیم.
این مفسر قرآن با اشاره به احیای اموات و زنده کردن درختان بعد از خواب زمستانی ادامه داد: فرمود مبادا بگوئید زنده کردن درختان با زنده کردن مرده‌ها فرق دارد. فرمودند «اذا رایتم الربیع فاکثروا ذکرالنشور» برای همین است که انسان همیشه به یاد معاد باشد و از زنده شدن درختان به یاد زنده شدن خویش در قیامت و آن نشئه بیافتد.

ایکنا

برچسب ها

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

نظرات ارسال شده

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

درباره ما

کلینیک روح درمانی
کلینیک روح درمانی درس اخلاق،تفسیر قرآن و معارف اسلامی ****همانطور جسم بیمار می شود و باید به طبیب مراجعه تا درمان شد روح نیز بیمار می شود و باید به طبیب روح مراجعه نمود تا درمان شد حال برای یک روح سیاه و بیمار دارو و درمان آن نزد علمای اخلاق و بزرگان دین است تا با احادیث و روایات روح بیمار را درمان و او را به سیر و سلوکی الی الله هدایت نمایند در یکی از جلسات استاد فقید آیت الله مجتهدی تهرانی این موضوع مطرح شد و همین امر باعث شد حقیر در سال 85 اقدام به تهیه و چاپ کتابچه چهل حدیث و اینک راه اندازی این وبلاگ نمایم. لذا از شما کاربران عزیز درخواست دارم نظرات و پیشنهادات خود را درج نمایید. امیرمحسن سلطان احمدی http://soltanahmadi.ir