وبلاگicon
آیت الله ضیاءآبادی:هوای نفس را شریک خدا قرار داده‌ایم

کلینیک روح درمانی،آیت‌الله سیدمحمد ضیاء آبادی از استادان اخلاق و مفسر قرآن شهر تهران ، در جلسه تفسیر قرآن و اخلاق خود که مورخه 17 فروردین 94 در مسجد علی ابن الحسین(ع) تهران برگزار شد خود با اشاره به آیه 103 سوره کهف «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالًا»، اظهار کرد: این آیه خطاب به پیامبر(ص) است، خداوند می‌فرماید به این مردم بگو که آیا می‌خواهی شما را با خبر کنم از وضع کسانی که زیان‌کارترین مردم در دنیا هستند. انسان‌هایی که در این دنیا سرمایه‌ای برای تجارت آورده‌اند، راه زندگی را گم کرده‌اند، هم مقصد را اشتباه گرفته‌اند و هم راه را اشتباه می‌روند.

عمر سرمایه ماست در چه راهی آن را صرف می کنید؟

وی افزود: نکند ما هم مشمول این آیه شویم. ما در این دنیا سرمایه آورده‌ایم. عمر ما سرمایه ما است. قوای جسمی و روحی و عقل و روح ما سرمایه است. در چه راهی این را صرف می‌کنیم. مثل آدمی که میلیون‌ها تومان برای تجارت به بازار آورده است و همه را بادکنک می‌گیرد. سرمایه‌ای آورده‌ایم که با هر لحظه‌اش می‌توانیم درجات عالیه از مقام قرب خدا به دست آوریم. سرمایه خود را وقتی صرف زندگی دنیا می‌کنیم همان تجارت بادکنک است. همه جبارهای دنیا ناکام مرده و به آنچه که می‌خواستند نرسیدند.

کمال لایتناهی در عالم آخرت است

آیت‌الله ضیاءآبادی با بیان اینکه توجه به این نکته لازم است که انسان فطرتاً کمال‌طلب است، گفت: انسان می‌خواهد به کمالی برسد که همیشگی باشد. بشر امروز، جان کمال طلب خود را آورده و دنبال زندگی مادی انداخته است. کمال در دنیا نیست. هر چیزی که در دنیاست فناپذیر است. کمال لایتناهی عالم آخرت است. خداوند وقتی طلب نامحدود داده اگر مطلوب نامحدود ندهد که کار لغو و خلاف حکمتی شده است. مثل اینکه گرسنگی بدهد نان ندهد. خود او کمال‌طلبی را به ما داده است. ما را برای عالم دیگر خلق کرده است نه برای اینجا. «فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّا أُخْفِیَ لَهُم مِّن قُرَّةِ أَعْیُنٍ»، (17/سجده)، شما نمی‌دانید برای شما چه چیزهایی آفریده‌ام، چیزی که نور چشم شما را روشن می‌کند آنجاست. در حدیث قدسی آمده است: «اَعْدَدْتُ لِعبادی الصّالِحینَ ما لا عَین رَأتْ وَلا اُذُن سَمِعَتْ وَلا خَطَرَ عَلی قَلْبِ بَشَر؛ بری بندگان نیک خویش چیزهایی اندوخته‌ام که نه چشمی دیده، نه گوشی شنیده و نه به ذهن و ضمیر کسی رسیده است». خداوند برای آن عالم ما را آفریده است. ما در اینجا عالم لقاء‌الله را نمی‌فهمیم که چه چیزی است. در رحم مادر نمی‌شود به بچه بفهمانند که دنیا چیست. الان در دنیا ما در رحم مادر دنیا هستیم و نمی‌فهمیم. بچه در رحم مادر نمی‌فهمد که خدا چرا به او گوش و چشم و دست و پا داد، در رحم مادر نه می‌شود دنیا را جا داد و نه می‌شود به او فهماند که دنیا کجاست. درک ما ضعیف است، نمی‌شود آخرت را در دنیا بگنجانند. در دنیا نمی‌شود آخرت را معنا کرد.

خدا انسان را برای خودش خلق کرده است

وی با اشاره به آیه «یَا أَیُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَى رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیهِ»، (انشقاق/6)، اظهار کرد: خداوند می‌فرماید: ای انسان تو را برای خودم خلق کردم. من، خدایی که همه چیز دارم و کمال مطلق هستم آنجا و در عالم آخرت نشانت می‌دهم که چه چیزهایی برایت خلق کرده‌ام. لقاء‌الله و عالم آخرت را می‌فهمی. می‌فهمی بهشت یعنی چه. مولا امیرالمؤمنین(ع) هم فرموده است: فعلاً در دنیا نمی‌توانید دنیا و آخرت را بفهمید، فعلاً از ما بشنوید و به از ما شنیدن اکتفا کنید. طبق برنامه عمل کنید و مطمئن باشید که به لقای خدا می‌رسید. انسان دو چیز در این دنیا دارد؛ عقل و وحی. با عقل فهمیدیم که خالق داریم و او وحی فرستاده و برای ما برنامه فرستاده است.

تنها برنامه،خدا دوستی است

این مفسر قرآن گفت: گاهی برخی جوان‌ها می‌آیند که ما چه کار کنیم که امام زمان(عج) را دوست بداریم و ما هم محبوب ایشان باشیم. برنامه یک چیز بیشتر نیست فقط خدا دوستی، من هستم با خالقم. آن کسی که به من چشم و گوش داده، من او را می‌خواهم و او را دوست دارم، در دنیا محبوب من یکی بیش نیست و او خالق من است که نفس من دست اوست. نفس من دست پیغمبر(ص) و امام زمان(عج) نیست، دست خداست. آن‌ها هم مخلوق هستند. من باید خالقم را دوست بدارم و از او بخواهم؛ منتهی او گفته است راهش این است که پیغمبر(ص) را دوست بداری، مخلوق من است ولی من انتخابش کردم هر چه گفت را گوش کن، می‌خواهی به من برسی از این راه بیا. «إِن کُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللّهُ؛ بگو اگر خدا را دوست دارید از من پیروى کنید تا خدا دوستتان بدارد»، (آل عمران/31)، اگر به راستی دوستدار من هستید اول عمل کنید محبوب من می‌شوید، اگر خدا شما را دوست بدارد، پیامبر(ص) و امام زمان(عج) هم شما را دوست خواهد داشت و هم همه مردم دوستدار شما می‌شوند، اگر کسی را خدا دوست بدارد همه چشم‌ها و دل‌ها با او مهربان می‌شوند، محبت او را در دل مردم قرار می‌دهد، اگر واقعاً عمل صالح داشته باشید محبوب همه می‌شوید. «فَمَن کَانَ یَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا»، (کهف/110).

شرک در عبادت و اطاعت داریم

وی اظهار کرد: ما مدعی هستیم که عمل می‌کنیم اما مشرک هستیم، در عین حال که موحدیم مشرک هستیم، «وَمَا یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللّهِ إِلاَّ وَهُم مُّشْرِکُونَ»، (یوسف/106). اکثر مردمی که ایمان به الله دارند مشرک هستند، خیال می‌کنند موحد هستند، شرک در عبادت و اطاعت داریم. ‌آن جایی که نماز می‌خوانیم و دروغ می‌گوییم و غیبت می‌کنیم چون هوای نفس را اطاعت کردیم مشرک هستیم. یعنی هوای نفس را شریک خدا قرار دادیم. در نماز و روزه و حج و ... اطاعت خدا را می‌کنیم و در گنهکاری هم اطاعت نفس اماره را می‌کنیم. یک طرف خداست و یک طرف هم نفس اماره است. قبول کنیم مشرک هستیم تا توبه کنیم و موحد باشیم.

مراقب باشید در دین مشرک نشوید

آیت‌الله ضیاء آبادی عنوان کرد: راه خدا و پیغمبر(ص) و امام حسین(ع) و امام زمان(عج) یک راه بیشتر نیست. ما باید در دینمان دقت کنیم که مشرک نباشیم. در اطاعت مشرک شده‌ایم، مردمی که موحد هستند و خداپرست، مشرک هستند. راه همین است که بندگی خدا را بکنیم، گناه مرتکب نشویم. گناه مرتکب شویم، همه چیز خراب می‌شود، ترک گناه همه اعمال را اسلامی می‌کند و اگر گناه کردید همه را فاسد می‌کند. ان‌شاءالله خداوند به حرمت فاطمه(س) که خشمش خشم خدا و رضایتش رضایت خداست، راه هدایت را به روی ما بگشاید. اگر در زندگی گناه نکنید یعنی فاطمه(س)، پیامبر(ص) و امام زمان(عج) را دوست دارید. ان‌شاء‌الله توفیق عنایت از اوامر خدا و حسن عاقبت به همه ما عنایت شود.

ظهورآنلاین

برچسب ها

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

نظرات ارسال شده

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

درباره ما

کلینیک روح درمانی
کلینیک روح درمانی درس اخلاق،تفسیر قرآن و معارف اسلامی ****همانطور جسم بیمار می شود و باید به طبیب مراجعه تا درمان شد روح نیز بیمار می شود و باید به طبیب روح مراجعه نمود تا درمان شد حال برای یک روح سیاه و بیمار دارو و درمان آن نزد علمای اخلاق و بزرگان دین است تا با احادیث و روایات روح بیمار را درمان و او را به سیر و سلوکی الی الله هدایت نمایند در یکی از جلسات استاد فقید آیت الله مجتهدی تهرانی این موضوع مطرح شد و همین امر باعث شد حقیر در سال 85 اقدام به تهیه و چاپ کتابچه چهل حدیث و اینک راه اندازی این وبلاگ نمایم. لذا از شما کاربران عزیز درخواست دارم نظرات و پیشنهادات خود را درج نمایید. امیرمحسن سلطان احمدی http://soltanahmadi.ir