وبلاگicon
اخلاص، رمز توفیق انسان در مسیر بندگی است
***درس اخلاق , 501 بازدید 0

آیت الله ضیاءالدین نجفی تهرانی، تولیت مدرسه علمیه و امام جماعت مسجد جامع نبی اکرم (ص) تهران، در درس اخلاق خود، اظهار داشت: یکی از مسایلِ بسیار مطرح و شایع امروز، عرفان است البته عرفان مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه از بدو خلقت مطرح بوده است.

 

نباید به دنبال ذکر خاصی بود

وی با بیان اینکه گاهی سوال می شود «ذکر خاص آقای بهجت چه بود» یا «کدام ورد برای رسیدن به مقامات عالی عرفانی سودمند است»، خاطرنشان کرد: هر ذکری برای هر فردی و در شرایط خاصی مثمرثمر است لذا نمی توان حکم کلی داد که فلان ذکر می تواند انسان را به مراتب عالی اخلاقی و عرفانی برساند. همچنان که هر عصایی اژدها نمی شود بلکه صرفا عصای موسی اژدها شد.

 

تولیت مدرسه علمیه نبی اکرم (ص) اضافه کرد: عرفان اسلامی یعنی شناخت درست نسبت به وظایف و چنین عرفانی ریشه توحیدی دارد بنابراین فرد عارف بیش از هر چیزی بنده خداست.

 

ریشه عرفان نحوه ارتباط انسان با خدا است

وی ریشه عرفان را نحوه ارتباط انسان با خدا دانست که موجب خلوص می شود، و تصریح کرد: اخلاص یعنی خالص شدن برای خدا؛ بنابراین باید مدام بررسی کرد چقدر برای خدا فکر می کنم، حرف می زنم، نماز می خوانم، خیرات می دهم و ... .

 

حکایت شیطان و عابد بی اخلاص

آیت الله نجفی تهرانی با تاکید بر اینکه خلوص در عبودیت عرفان می آورد، عرفان خشوع به همراه دارد و خشوع، عبودیت محض در برابر پروردگار ایجاد می کند، گفت: فرد عابدی شبانه روز مشغول عبادت بود آنچنان که روزها روزه می گرفت و شب ها تا صبح مشغول تهجد بود. روزی به او می گویند: در فلان شهر مردم به درختی دخیل می بندند تا مشکلاتشان برطرف شود.

عابد می گوید: فردا تبر برمی دارم و آن درخت را قطع می کنم. در مسیر، شیطان به شکل آدمی در آمد و به او گفت: کجا می روی؟ عابد هدفش را توضیح داد. شیطان گفت: این کار را نکن و عابد پاسخ داد: باید این کار را انجام دهم  زیرا مردم نباید غیر خدا را عبادت کنند. و سرانجام میان آن دو دعوایی پیش آمد و عابد شیطان را بر زمین زد.

 

شیطان گفت: روزی دو درهم به شما می دهم تا خرج فقرا و نیازمندان کنی به شرط اینکه از قطع درخت منصرف شوی. کمک به فقرا تا پایان عمر بهتر است یا قطع کردن درخت؟ عابد پرسید: این دو درهم را چگونه به من می رسانی؟ شیطان گفت: صبح از خواب که بیدار شدی این دو درهم در کنار بسترت قرار دارد. عابد از این سخن بسیار خوشحال شد و با خود فکر کرد که این شخص حتما فرشته است. صبح روز بعد از خواب که بیدار شد دو درهم را یافت و بین فقرا تقسیم کرد. صبح روز بعد درهمی نیافت لذا بسیار عصبانی شد، تبر را برداشت تا به آن شهر رفته و درخت را قطع کند.

 

در مسیر شیطان را دید و به او گفت: چرا امروز دو درهم را نیاوردی؟ شیطان پاسخ داد: اگر قرار باشد آن درخت قطع شود خداوند حتما پیامبری را می فرستاد چرا تو باید این کار را بکنی؟ این بار نیز میان این دو جر و بحثی آغاز شد، با هم گلاویز شدند و این بار شیطان پشت عابد را بر خاک مالید. عابد پرسید چگونه امروز تو بر من پیروز شدی در حالی که دیروز از من شکست خوردی؟ شیطان پاسخ داد: دیروز مخلص بودی ولی امروز 50 درصد اخلاصِ دیروزت باقی مانده و 50 درصد اخلاصت تحت تاثیر آن دو درهم قرار گرفته است لذا از من ضعیف تر شدی و شکست خوردی.

 

دختری که با دعای امام خمینی، شفا یافت

استاد سطوح عالی حوزه با بیان اینکه از این داستان نتیجه می گیریم تا چه اندازه اخلاص در موفقیت انسان ها موثر است، خاطرنشان کرد: دختر یکی از یاران امام خمینی (ره) دچار سرطان شد و پدرش بعد از مراجعه های بسیار به پزشکان مختلف از شفای دختر ناامید شد و از امام درخواست کرد که بر دو قند دعا بخواند و زبان بزند تا به او به دخترش دهد تا شفا یابد. این کار اتفاق افتاد و آن دختر شفا یافت. بعد از چند ماه به امام گفتند: آن دختر به خاطر دعای شما شفا یافت. امام فرمودند: من دعا خواندم ولی خلوص آن فرد موجب شفای دخترش شد.

 

آیت الله نجفی تهرانی در پایان گفت: اخلاص موجب موفقیت انسان در مسیر بندگی می شود و می توان از آن تعبیر به شاه کلید موفقیت کرد.475243

شبستان

برچسب ها

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

نظرات ارسال شده

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

درباره ما

کلینیک روح درمانی
کلینیک روح درمانی درس اخلاق،تفسیر قرآن و معارف اسلامی ****همانطور جسم بیمار می شود و باید به طبیب مراجعه تا درمان شد روح نیز بیمار می شود و باید به طبیب روح مراجعه نمود تا درمان شد حال برای یک روح سیاه و بیمار دارو و درمان آن نزد علمای اخلاق و بزرگان دین است تا با احادیث و روایات روح بیمار را درمان و او را به سیر و سلوکی الی الله هدایت نمایند در یکی از جلسات استاد فقید آیت الله مجتهدی تهرانی این موضوع مطرح شد و همین امر باعث شد حقیر در سال 85 اقدام به تهیه و چاپ کتابچه چهل حدیث و اینک راه اندازی این وبلاگ نمایم. لذا از شما کاربران عزیز درخواست دارم نظرات و پیشنهادات خود را درج نمایید. امیرمحسن سلطان احمدی http://soltanahmadi.ir