وبلاگicon
رسیدن به مقام اطمینان از دیدگاه آیت‌الله توکل

کلینیک روح درمانی،آیت‌الله سید رحیم توکل، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در مراسم عزاداری امام حسین(ع) که شنبه شب در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد اظهار داشت: نفس مطمئنه که از آن به نفس راضیه و مرضیه نیز تعبیر شده است از مقامات و درجات بالای ایمان است.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم گفت: انسان می‌تواند با اعمالش نفس لوامه یا سرزنش کننده را به مطمئنه تبدیل کند و در این صورت بر نفس اماره‌اش که به گناه و زشتی امر می‌کند نیز مسلط ‌‌شده و آن را در خدمت خودش می‌گیرد.

 

وی با اشاره به سوره فجر و آیه «یا ایتها النفس المطمئنه.......وادخلی جنتی» بیان داشت: در قرآن کریم از بهشت و نعمت‌های آن بسیار بیان شده اما واژه «جنتی» به معنای این است و بندگانی که به مقام اطمینان رسیده‌اند و خداوند از آنها راضی شده است در بهشت خاص خداوند وارد می‌شوند.

 

آیت‌الله توکل، رسیدن به مقام اطمینان را دارای شرایطی دانست و تأکید کرد: شیطان انواع شهوات و جلوه‌های دنیا را در مقابل انسان تزیین می‌کند و به نمایش می‌گذارد که اگر از صراط مستقیم، منحرف نشود و محکم در برابر گناهان ایستادگی کند به این مقام خواهد رسید.

 

وی جلوه‌های دنیوی را برای افراد مختلف، متفاوت خواند و افزود: اگر بستر و شرایط گناه برای انسان فراهم باشد اما گناه نکرد شایستگی نفس مطمئنه را در خود ایجاد کرده است.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، ثبات قدم را از شرایط نفس مطمئنه دانست و یادآور شد: غلبه عقل انسان بر تمام جلوه‌های شهوات به زمان خاصی محدود نمی‌شود یعنی انسان حالتی را که در مجلس عزای سیدالشهدا(ع) یا شب احیای ماه رمضان دارد در کوچه و خیابان نیز باید حفظ کند تا زحماتش هدر نرود و به این درجه از ایمان برسد.

 

وی آزمون‌های الهی را از الطاف جلیه خداوند عنوان کرد و گفت: این امتحانات الهی موجب می‌شود که انسان بتواند نقطه ضعف خودش را در راه اطاعت و کمال پیدا کرده و خودش را درمان کند.

 

آیت‌الله توکل تصریح کرد: سرنوشت انسان‌ها از دو حال خارج نیست و هر انسانی عقل یا غرائض بر وی حاکم است که اگر عقل بر وی حاکم شود مقام و منزلتش از ملائکه و فرشتگان بالاتر است.

 

وی حرمت و آبروی مؤمن را در مقابل خداوند از کعبه بالاتر خواند و ابراز کرد: برخی مسلمان هستند اما با انجام گناه به مرحله ایمان نرسیده‌اند زیرا مرحله ایمان بالاتر از مسلمانی است.

 

آیت‌الله توکل در ادامه با اشاره به مقام و رتبه سلمان فارسی گفت: از سلمان سؤال کردند که چگونه به مقام «سلمان منا اهل البیت(ع)» رسیده است و ایشان فرمودند «در هر کاری رضایت مولایم علی(ع) را در نظر گرفتم.»  

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در پایان به زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) اشاره کرد و افزود: در زیارت حضرت معصومه(س) از خداوند دو درخواست داریم؛ نخست این که عاقبت به خیر شویم و در مرحله بعد نعمت‌هایش را از ما نگیرد.

رسا

برچسب ها

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

نظرات ارسال شده

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

درباره ما

کلینیک روح درمانی
کلینیک روح درمانی درس اخلاق،تفسیر قرآن و معارف اسلامی ****همانطور جسم بیمار می شود و باید به طبیب مراجعه تا درمان شد روح نیز بیمار می شود و باید به طبیب روح مراجعه نمود تا درمان شد حال برای یک روح سیاه و بیمار دارو و درمان آن نزد علمای اخلاق و بزرگان دین است تا با احادیث و روایات روح بیمار را درمان و او را به سیر و سلوکی الی الله هدایت نمایند در یکی از جلسات استاد فقید آیت الله مجتهدی تهرانی این موضوع مطرح شد و همین امر باعث شد حقیر در سال 85 اقدام به تهیه و چاپ کتابچه چهل حدیث و اینک راه اندازی این وبلاگ نمایم. لذا از شما کاربران عزیز درخواست دارم نظرات و پیشنهادات خود را درج نمایید. امیرمحسن سلطان احمدی http://soltanahmadi.ir