وبلاگicon
اجتناب از گناه در بیان آیت الله قرهی

کلینیک روح درمانی،آیت الله قرهی از نکته های اخلاقی مطلبی بیان کرده که متن آن برای علاقه مندان در پی می آید.

پیغمبر اكرم، حضرت محمد مصطفی(ص) می‌فرمایند: «احْذَرْ سُكْرَ الْخَطِیئَةِ» از مستی خطا و گناه بپرهیز- خطا تو را مست می‌كند، آن طرف یك مستی دارد و این طرف یك مستی - «فَإِن لِلْخَطِیئَةِ سُكْراً كَسُكْرِ الشرَابِ» چون مستی هر گناهی عین مستی شراب است، عقلت را ضایع و زایل می‌كند.

شراب حرام است، چون مستی دارد. آن كسی كه مست شد متوجه نیست، عربده می‌كشد، فریاد می‌زند، فحاشی می‌كند، بی‌ادبی می‌كند، گاهی خودش را عریان می‌كند، آبرو و حیثیت خودش را می‌برد. گاهی حتی به ‌جایی ­می­رسد که به محارم خودش تعدی می­كند؛ چون مست شده، هیچ چیز نمی‌فهمد، بی‌عقل شده و در حال خودش نیست.

پیامبر(ص) آن حبیب خدا می‌فرمایند: گناه هم مستی‌ای عین مستی شراب دارد. تو را غرق می‌كند، وجودت را می‌گیرد و نمی­فهمی. گاهی انسان یك لحظاتی به هوش می‌آید، می‌فهمد این کار بد است اما مجدد بستر و زمینه گناه که آماده می‌شود، به آن سمت می‌رود؛ چون مست شده، بی‌عقل شده و نمی‌فهمد، دست خودش نیست. خیلی باید مواظب بود.

آیت‌الله العظمی بهاءالدینی می‌فرمودند: هشتاد درصد از مذنبین بعد از گناه برای یك لحظه هم شده پشیمان می‌شوند ولی می‌گویند: نمی‌توانیم تركش كنیم، عادت كردیم.

گناه مرض است و انسان گناه­کار به مرض مبتلا شده، خودش هم می‌فهمد این مستی بد است، آبرویش را برده، می­گوید: این گناه را انجام دادم، بعد چه شد؟ خودش هم می‌فهمد خطا كرد، چیزی به دست نیاورد، مقام انسانیتش خرد شد، اما نمی‌تواند ترک کند چون مست است و گرفتار شده است. پیامبر(ص) می‌فرمایند: «بَلْ هِی أَشَد سُكْراً مِنْهُ» مستی گناه از مستی شراب بدتر است.

مستی گناه از مستی شراب بدتر است؛ چون مستی شراب بالاخره ساعاتی است، بعد از بین می ­رود اما مستی گناه  انسان را بیچاره می‌كند. وقتی مستی آن از بین رفت، به آن اعتیاد دارد، مجدد می‌خواهد آن را انجام بدهد. پیامبر(ص) در ادامه می‌فرمایند:‌ «یقُولُ اللهُ تَعَالَى: صُم بُكْمٌ عُمْی فَهُمْ لا یرْجِعُونَ» خدا می­فرماید: چنین کسی دیگر كور، كر و لال می‌شود.

عزیز دلم! اینكه می‌گویند: «اجْتِنَابُ السیئَاتِ أَوْلَى مِنِ اكْتِسَابِ الْحَسَنَاتِ» به خاطر این است که وقتی انسان مبتلا شد، دیگر برنمی­گردد «فَهُم لا یَرجِعُون». می­گوید: من خودم هم بدم می­آید اما نمی­دانم چرا مبتلا هستم!؟ مواظب باشیم، دنبال ثواب نرویم.

مهر

برچسب ها

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

نظرات ارسال شده

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

درباره ما

کلینیک روح درمانی
کلینیک روح درمانی درس اخلاق،تفسیر قرآن و معارف اسلامی ****همانطور جسم بیمار می شود و باید به طبیب مراجعه تا درمان شد روح نیز بیمار می شود و باید به طبیب روح مراجعه نمود تا درمان شد حال برای یک روح سیاه و بیمار دارو و درمان آن نزد علمای اخلاق و بزرگان دین است تا با احادیث و روایات روح بیمار را درمان و او را به سیر و سلوکی الی الله هدایت نمایند در یکی از جلسات استاد فقید آیت الله مجتهدی تهرانی این موضوع مطرح شد و همین امر باعث شد حقیر در سال 85 اقدام به تهیه و چاپ کتابچه چهل حدیث و اینک راه اندازی این وبلاگ نمایم. لذا از شما کاربران عزیز درخواست دارم نظرات و پیشنهادات خود را درج نمایید. امیرمحسن سلطان احمدی http://soltanahmadi.ir